معلم زمانی موفق است که با پژوهش همراه باشد.
دکتر «کیامنش»، استاد روش های تحقیق و ارزشیابی، صبح امروز در مراسم ملی هفته ی پژوهش دانشگاه فرهنگیان که با حضور برخی مسؤولان ارشد وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان، در جمع سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی و برترین های حوزه پژوهش دانشگاه، سخن می گفت:بر لزوم تدوین شاخص های سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان تأکید کرد و گفت: «دانشگاه فرهنگیان باید پیش از هر چیز، برای آموزش و استخدام معلمان، به تدوین شاخص های سنجش صلاحیت های حرفه ای بپردازد، چرا که هیچ کشوری از سطح معلمان خود بالاتر نمی رود و زمانی می توانیم معلمانی موفق و در نتیجه کشوری موفق داشته باشیم که فعالیت معلمان ما با پژوهش همراه باشد.»
وی که تجربه معلمی در همه سطوح تحصیلی از آموزگاری دبستان تا استادی دانشگاه و تدریس در مدارس روستایی تا دانشگاه های بزرگ پایتخت را در کارنامه خود دارد، با بیان این مطلب که برای تدوین شاخص های سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان، به کار کارشناسی و پژوهشی گسترده در جامعه نیاز است، افزود: «برای رسیدن به این منظور، باید از منابع مختلفی از جمله معلمان موفق و تجارب آن ها، تجارب دیگر کشورها و نظر صاحب نظران و کارشناسان بهره برد.»
دکتر کیامنش، به عنوان فردی که 3 دهه در تربیت معلم فعالیت داشته و مؤلف کتابی است که به عنوان کتاب سال، شایسته تقدیر قرار گرفته، در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش تعداد دانشگاه ها در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: «ما در سال های اخیر، دانشگاه های زیادی تأسیس کردیم، اما متاسفانه کمتر به فکر تربیت نیروهای متخصص بوده ایم، البته که من با گسترش دانشگاه، هیچ مخالفتی ندارم، چرا که معتقدم هر مؤسسه آموزشی در راه اعتلای کشور یک قدم به جلو به حساب می آید، اما باید تلاش کنیم تا افرادی متخصص و کاردان به این فضاهای آموزشی راه پیدا کنند.»
وی، از ارتقای شایستگی معلمان به عنوان یکی از عوامل ارتقای نظام آموزشی نام برد و افزود: «عوامل مختلفی در جهت ارتقای نظام آموزشی نقش دارند، اما بی شک مهم ترین عامل در این زمینه، افزایش شایستگی معلمان و کیفیت کنش و واکنش آن ها با دانش آموزان است.»
دکتر کیامنش که در حال حاضر، ده ها نفر از شاگردانش در مراحل مختلف استادی در کشور مشغول به فعالیت هستند، با بیان تعریفی دقیق از صلاحیت حرفه ای، ادامه داد: «صلاحیت حرفه ای، دارا بودن مجموعه ای از دانش، مهارت ها، نگرش ها و ارزش های تلفیق شده برای انجام وظیفه کارآمد در یک حرفه خاص است، وی افزود: صلاحیت ها به 3 بخش عمومی، تدریسی و حرفه ای تقسیم می شود که معلم باید، تمامی این صلاحیت ها را کسب کند.»
استاد روش های تحقیق و ارزیابی با ارائه آماری از کشورهای موفق در عرصه تعلیم و تربیت، ارزش های شخصی و حرفه ای، شناخت دانش آموزان، نظارت و ارزشیابی رشد و یادگیری، ارتباط بین مدرسه، خانواده ، جامعه، دانش محتوایی و برنامه درسی را، محورهای رشد حرفه ای معلمان دانست و افزود: «باید ویژگی هایی همچون دانش و مهارت های عمومی، دانش موضوعی، برنامه درسی و دانش مهارت های تخصصی را به دانشجومعلمان آموخت.»
سخنران ویژه مراسمِ تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان، در پایان، با اشاره به اهمیت توجه به کودکان مناطق محروم، گفت: «در حال حاضر ما هر چه از مناطق مرفه به سمت مناطق پایین تر می رویم، نظام آموزشی مان تحلیل می رود، این در حالی است که اگر بچه های طبقات محروم در کلاسِ معلمانی با کیفیت و متخصص آموزش ببینند، در فاصله چند سال می توانند این تفاوت فرهنگی و آموزشی را جبران کرده و برای کشور مثمر ثمر باشند.»